lähtökohta

Vuonna 1974 perustettiin suomen kauneimmalle hiekkarannalle Porin Yyteriin hotelli, joka kasvoi lopulta kylpyläksi asti 1990-luvun alussa. Aika on kuitenkin armoton: kylpyläosasto ei enää täyttänyt nykyajan kriteerejä ja koko Yyterin alue oli ylipäätään muuttumassa pelkästä rannasta isommaksi aktiivilomailijan kohteeksi lukuisine uusine aktiviteetteineen. Myös tutkimukset matkailualan trendeistä kertoivat muutoksesta ihmisten odotuksissa kohteitaan kohtaan, aktiivisuus on nousemassa löhöilyn rinnalle tärkeänä loman valintakriteerinä. 

Yyterin kylpylähotelli oli myös rakennuksena muutoksen keskellä, kun uudet omistajat ostivat hotellin vuonna 2017. Uusi johto aloitti ennennäkemättömän uudistustyön. Hotellin massiivinen remontti toi mukanaan uudet kattokerrokset näköalasaunoineen ja kattoravintoloineen sekä koko hotellin infraa uudistettiin voimakkaasti, mm. ilmastointijärjestelmät päivitettiin tähän päivään. 

Oli aika miettiä koko hotellin konsepti uudestaan. Mikä olisi sellainen positio hotellille, joka niputtaisi alueen ja hotellin uudistuksen sekä matkailun maailmanlaajuiset trendit yhdeksi kokonaisuudeksi?

luova ratkaisu

Yyterin kylpylähotellista kuoriutui maailman ensimmäinen virkistyshotelli. Virkistyshotellin johtoajatus on yksinkertaisesti “lähdet täältä virkeämpänä kuin tänne saavuit”. Tätä mielikuvaa haluttiin tukea erottuvalla identiteetillä, joka ei jäisi pelkäksi koristeluksi: visuaalisen piristyksen lisäksi hotellin kaikkiin mahdollisiin kosketuspisteisiin lähdettiin johdonmukaisesti jalkauttamaan johtoajatusta.  

toteutus

Visuaalinen ilme ja slogan uudistettiin. Ilmeessä haluttiin välttää matkailualan konventioita: kuvituksen kärjeksi scoutattiin kuvittaja, joka rakensi hotellille uniikin visuaalisen maailman, ei pelkkiä “lapsi vesiliumäessä kuvia” vaan oma tyyli, jolla voimme kattaa eri vuodenajat ja sesongit tunnistettavasti. 

Yyterin virkistyshotellille suunniteltiin tuoteperhe, joka jalkauttaa johtoajatusta. Se sai mm. oman, virkistävän, oluen sekä muita myytäviä tuotteita aina kangaskasseista vesipulloihin. Kaikki nämä ideoitiin virkistysjatus edellä.

Identiteettiin haalittiin huumoria, tuoreutta ja monipuolisuutta, josta on helppo lähteä rakentamaan uusi ulostuloja aina tarpeiden mukaan. Beach, love & understanding!