Allergiaviikko 2016 – Herkkikset
Lähtökohta
Allergia- ja astmaliitto järjestää vuosittain Allergiaviikko -kampanjan allergioiden esiinnostamiseksi. Vuonna 2016 kampanjan konseptia haluttiin uudistaa vastaamaan paremmin digiaikakauden mediakulutustottumuksia ja sen mukanaan tuomia mahdollisuuksia. Tavoitteena oli viedä ennen printti- ja ulkomainontavetoinen kampana nuoremman kohderyhmän silmien eteen kännyköiden kautta. Samalla haluttiin modernisoida mielikuvaa Allergia- ja Astmaliitosta.
Haaste
Miten nostamme Allergiaviikon esiin digiaikakauden medioihin kohderyhmää kiinnostavalla tavalla?

Luova ratkaisu
Herkkikset – maailman ensimmäinen Facebook tositv-parodia
Allergiaviikon viestinnän sydämeksi suunniteltiin Herkkikset niminen tositv-parodia, jota tähditti oikea tosi-tv-tähti – Niko Saarinen. Herkkikset – somevideosarja lanseerattiin maailmalle aivan kuten oikea uusi tositv-ohjelmakin, sitä hypetettiin etukäteen trailerein ja kuvapostauksin.
Varsinaisessa neljän jakson sarjassa kaksi eri tavalla allergista ihmistä kohtaavat Niko Saarisen järjestämillä deiteillä ja kuten arvata saattaa ovat seuraukset vähintäänkin kohtalokkaat. Huumorin ja parodian avulla Herkkikset nosti esiin Allergiaviikon pääsanoman; Kukaan ei ole tahallaan allerginen, otetaan toisemme huomioon.
Toteutus
Filmejä läpi viikon
Herkkiksien ensimmäinen jakso julkaistiin hypetyksen jälkeen Allergiaviikon avauspäivänä, jonka jälkeen loput kolme jaksoa tulivat ulos perättäisinä päivinä. Perjantaina kysyimme mielipiteitä ja kertasimme sarjaa.
Samaan aikaan käynnistimme verkossa Vuoden Herkkiksen etsinnän. Kampanjaa nostetiin esiin sekä Allergia- ja Astmaliiton omissa kanavissa, että kampanjan yhteystyökumppanin kanavissa. Kampanjan yhteystyökumppani MiniRisk kirjoitettiin kampanjaan sisään, MiniRisk sai sarjaamme oman mainoskatkon. Sometähti Niko Saarinen kertoi lisäksi kampanjasta omissa sosiaalisen median kanavissaan. Kampanja herätti keskustelua.
Tutustu Facebook-postauksiin: https://www.facebook.com/Allergiaviikko

Tulokset
Tavoitimme kampanjalla yli 2 miljoonaa suomalaista ja videoita katsottiin lähes 200 000 kertaa Allergia- ja Astmaliiton sekä yhteistyökumppaneiden kanavissa. Lisäksi kampanja modernisoi ja uudisti mielikuvaa Allergia- ja Astmaliitosta.
Tekijät
Asiakas: Allergia- ja Astmaliitto
Niki Alanko, Elina Demir, Taina Hyvärinen
Suunnittelu: Staart
Juuso Kemi, Henrik Wetterstrand, Jonne-Pekka Stenroos, Pia Siukosaari
Tuotanto: Drama Moving Pictures Helsinki Oy
Olli Korpiala, Aleksi Rytkönen
Muut työhön vaikuttaneet henkilöt:
Heikki Vartia (Henkel Norden Oy)
Lisätiedot:
Juuso Kemi
+358 50 550 9427
juuso.kemi@staart.fi