Allergiaviikko 2016 – Herkkikset

Lähtökohta

Allergia- ja astmaliitto järjestää vuosittain Allergiaviikko-kampanjan muistuttaakseen, että allergiat ja astma koskevat meistä monia. Vuonna 2016 kampanjan konseptia haluttiin uudistaa vastaamaan paremmin digiaikakauden mediakulutustottumuksia ja sen mukanaan tuomia mahdollisuuksia. Tavoitteena oli viedä ennen printti- ja ulkomainontavetoinen kampanja nuoremman kohderyhmän silmien eteen kännyköiden kautta. Samalla haluttiin modernisoida mielikuvaa Allergia- ja astmaliitosta.

Haaste

Miten nostamme Allergiaviikon esiin digiaikakauden medioihin kohderyhmää kiinnostavalla tavalla?

Luova ratkaisu

 

Herkkikset – maailman ensimmäinen Facebook-tosi-tv-parodia

Allergiaviikon viestinnän sydämeksi suunniteltiin Herkkikset-niminen tosi-tv-parodia, jota tähditti oikea tosi-tv-tähti Niko Saarinen. Herkkikset-somevideosarja lanseerattiin maailmalle aivan kuten oikea, uusi tosi-tv-ohjelmakin. Sitä hypetettiin etukäteen trailerein ja kuvapostauksin.

Varsinaisessa neljän jakson sarjassa kaksi eri tavalla allergista ihmistä kohtaavat Niko Saarisen järjestämillä deiteillä ja kuten arvata saattaa ovat seuraukset vähintäänkin kohtalokkaat. Huumorin ja parodian avulla Herkkikset nosti esiin Allergiaviikon pääsanoman; kukaan ei ole tahallaan allerginen, otetaan toisemme huomioon.

Toteutus

Filmejä läpi viikon

Herkkiksien ensimmäinen jakso julkaistiin hypetyksen jälkeen Allergiaviikon avauspäivänä. Loput kolme jaksoa tulivat ulos perättäisinä päivinä. Perjantaina kysyimme mielipiteitä ja toistimme sarjaa.

Samaan aikaan käynnistimme verkossa Vuoden Herkkiksen etsinnän. Kampanjaa nostettiin esiin Allergia- ja astmaliiton omissa kanavissa sekä kampanjan yhteystyökumppanin kanavissa. Kampanjan yhteystyökumppani MiniRisk kirjoitettiin kampanjaan sisään siten, että MiniRisk sai sarjassa oman mainoskatkon. Sometähti Niko Saarinen kertoi lisäksi kampanjasta omissa sosiaalisen median kanavissaan. Kampanja herätti värikästä keskustelua.

Tutustu Facebook-postauksiin: https://www.facebook.com/Allergiaviikko

Tulokset

Kampanjan mediabudjetti oli 3500€ ja videoita katsottiin lähes 200 000 kertaa Allergia- ja astmaliiton sekä yhteistyökumppaneiden kanavissa. Kampanja tavoitti yli 2 miljoonaa Facebook-vierailijaa. Lisäksi kampanja modernisoi ja uudisti mielikuvaa Allergia- ja astmaliitosta.