HS.fi/iisisti

Verkkojuttu, jonka voi lukea vain ilman verkkoyhteyttä

Lähtökohta

Ihmiset ovat digitaalisten laitteiden vuoksi kaiken aikaa saatavilla, eivätkä aivot silloin saa hetkenkään rauhaa. Tutkimusten mukaan jatkuva netissä pyöriminen, keskeytykset ja multitasking tekevät ihmisistä keskittymiskyvyttömiä ja stressaantuneita.

Helsingin Sanomat halusi nostaa asiaa esiin lukijoidensa keskuudessa kirjoittamalla aiheesta laajan artikkelin. Haasteemme oli: Miten saisimme käyttäjät pysähtymään jutun äärelle pois verkon jatkuvasta hälinästä? Voisimmeko demostroida asiaa sisällön lisäksi myös käyttäjäkokemuksen kautta?

CASE-VIDEO:

Luova ratkaisu

Suunnittelimme verkkojutun, jonka voi lukea vain ilman verkkoyhteyttä. Artikkelimme aukeaa käyttäjälle vasta kun hän sulkee internetyhteytensä. Näin jutun lukemisen aikana lukija ei pääse harhautumaan verkon hälinään. 

Rauhoittumalla, rentouttamalla – toivottavasti jo jutun lukemisen aikana – pää ja koko kroppa alkavat toimia taas paremmin: sydämen syke laskee, hengitys rauhoittuu ja stressihormonit alkavat korvautua mielihyvähormoneilla. Osoitamme tämän kampanjassamme lukijalle hänen oman kokemuksensa kautta. Ota hetki iisisti.

Toteutus

Käyttäjän saapuessa kampanjasivullemme HS.fi/iisisti, ohjeistetaan häntä sulkemaan verkkoyhteys. Verkkojuttu on sillä aikaa latautunut selaimen välimuistiin ja kun scripti havaitsee, että verkkoyhteys sulkeutuu, näyttää se selaimessa välimuistiin latautuneen sisällön.

Teknisen toteutuksen lisäksi katsomme, että kyseessä on uudenlainen kerronnan keino, jossa lisäämme lukukokemukseen uuden tason. 

 

Tulokset

Kampanjan rentouttava offline-verkkoartikkeli on ollut myös lukijoiden mieleen:
• Viikon luetuin verkkoartikkeli
• 5900% enemmän artikkelin avaajia kuin keskimääräisellä verkkojutulla

Tärkeintä oli kuitenkin se, että saimme ihmiset pysähtymään laatujournalismin äärelle, siitähän Helsingin Sanomissa on lopulta kysymys.

Tekijät

Asiakas ja toteuttaja: Helsingin Sanomat
Veera Siivonen / Marketing director
Alo Valtere / Design Director
Hanna Syrjälä / Journalist
Elisa Bestetti / Graphic designer
Timo Myllymäki / Graphic Designer

Suunnittelu: Staart
Juuso Kemi / Creative director
Juha Laitinen / CEO
Jussi Pohjola / COO

Lisätiedot:
Juuso Kemi
+358 50 550 9427
juuso.kemi@staart.fi